Przejdź do treści
Szanowni Państwo,
 
serdecznie zapraszam do zapoznania się z moją autorską ofertą wykładów, seminariów oraz praktycznych warsztatów podatkowych.
 
Od wielu lat prowadzę wykłady dotyczące najciekawszych, aktualnych i najbardziej problematycznych zagadnień z zakresu materialnego prawa podatkowego, procedury podatkowej oraz sądowo – administracyjnej, podczas których przedstawiam również wpływ orzecznictwa TS UE oraz orzecznictwa polskich sądów – administracyjnych na praktykę stosowania prawa, na bazie bogatych własnych doświadczeń, które zdobyłem jako pełnomocnik wielu podmiotów gospodarczych w toku obrony kontrolowanych stanów faktycznych.
 
Swoje wykłady realizuję dla Krajowej Izby Doradztwa Podatkowego, portalu podatki.biz, firmy MasterBiznes oraz różnych podmiotów prywatnych, a do miesiąca listopada 2024 r. przez cały okres mojej pracy w zawodzie doradcy podatkowego, zrealizowałem już ponad 800 wykładów podatkowych.
 
Wszystkie wykłady prowadzę w formie otwartej, w każdej dostępnej formie (stacjonarnej, on-line oraz podczas kilkudniowych terminów wyjazdowych), chociaż oczywiście preferuję bezpośrednie spotkania z Państwem, odpowiedzi na pytania, dyskusje oraz bieżące analizy wszystkich zagadnień problemowych.
 
Aktualnie w mojej ofercie znajdują się następujące tematy wykładowe:
1. Fundacja rodzinna w 2025 r. – nowoczesne rozwiązanie prawne – cel. Istota, funkcjonowanie w obrocie gospodarczym.

Sukcesja biznesu to złożony i wieloaspektowy proces. Od 22.05.2023 r. w polskim porządku prawnym funkcjonują nowe, specjalne, dedykowane podmioty, które ułatwić mają procesy sukcesyjne w polskich przedsiębiorstwach oraz firmach rodzinnych. Fundacja rodzinna zostaje ukształtowana pod indywidualne potrzeby swojego fundatora, który realizuje specyficzne cele i założenia w indywidualnym stanie faktycznym, zapewniając równocześnie ochronę oraz bezpieczeństwo gromadzonego majątku.

Fundacje rodzinne, jako nowe, specjalne podmioty, cieszą się ogromnym, wciąż wzrastającym zainteresowaniem, a przemyślana strategia sukcesji oraz korzyści, jakie płyną z założenia i prowadzenia tych podmiotów, mogą okazać się ogromne.

Zapraszam Państwa do udziału w specjalnym, celowym wykładzie on-line, podczas którego przedstawię prawno – podatkowe aspekty funkcjonowania fundacji rodzinnych, co pozwoli uczestnikom zdobyć odpowiednią wiedzę potrzebą do bezpiecznego przeprowadzenia sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych.

2. Kontrole podatników w 2025 r. – uprawienia oraz procedury organów podatkowych oraz KAS. Prawa i obowiązki podatników.

Kontrola podatkowa, postepowanie podatkowe, kontrola celno – skarbowa oraz czynności sprawdzające to podstawowe procedury realizowane przez organy podatkowe oraz organy celno – skarbowe.Procedury kontrolne regulują przepisy ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o KAS. Organy podatkowe sprawdzają, czy podatnicy wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a organy KAS, jako wyspecjalizowana administracja rządowa, wykonują zadania m.in. z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, ochrony interesów Skarbu Państwa, czy ochrony obszaru celnego UE.

Jak wiadomo, każdy podatnik, każdy podmiot prawa może w każdym czasie zostać poddany ww. procedurom kontroli. Poziom skomplikowania i brak stabilności przepisów utrudnia działalność wielu przedsiębiorców oraz powoduje coraz większe problemy przy rozliczaniu poszczególnych tytułów podatkowych.

Podatnicy muszą mieć świadomość, że organy gromadzą oraz dysponują nieograniczoną ilością informacji o podatnikach oraz o dokonywanych przez nich transakcjach gospodarczych, które analizują nie tylko na podstawie plików JPK_VAT. Nie muszę specjalnie podkreślać, iż poznanie pozycji podatników, praw i obowiązków, kluczowych obszarów kontroli, czy praktyki oraz technik kontroli w poszczególnych tytułach podatkowych jest niezwykle istotne.

W jaki sposób przygotować się do kontroli?

Jak skutecznie bronić się przed ewentualnymi zarzutami?

Jak efektywnie wykorzystać istniejące instrumenty prawne do obrony własnego stanowiska?

Zapraszam do udziału w specjalnych warsztatach poświęconych opisanej tematyce. 

3. Koszty uzyskania przychodów w 2025 r. – w praktyce.

Kategoria kosztów uzyskania przychodów to podstawowa kategoria materialnego prawa podatkowego, która od wielu lat stanowi przedmiot największego zainteresowania, ale również największych sporów z organami podatkowymi.Na przestrzeni ostatnich lat interpretacje organów podatkowych w obszarze kosztów podatkowych zmieniały się wielokrotnie, a prawidłowe kwalifikacje wielu praktycznych zagadnień nadal sprawiają duże trudności przedsiębiorcom.

Jakie główne linie orzecznicze kształtują obecnie tę kategorię?

W jaki sposób wykorzystać dyrektywy wykładni gospodarczej?

Czy organ podatkowy może zakwestionować w kosztach podatkowych faktury VAT wystawiane przez nieuczciwych dostawców?

Spory z organami na gruncie kosztów podatkowych dotyczą nie tylko zasad rozliczania kosztów w czasie, dokonywania korekt kosztów oraz korekt cen transferowych, czy dokumentowania wydatków przez podatników.

Zapraszam Państwa do udziału w specjalnym, dedykowanym wykładzie on-line, podczas którego, na bazie aktualnych sądowych linii orzeczniczych oraz stanowisk organów podatkowych, przedstawię problematykę kosztów uzyskania przychodów w 2025 r.

4. Należyta staranność gospodarcza podatników w 2025 r. – sposoby obrony przed organami podatkowymi.

Kwestia oceny należytej staranności gospodarczej podatnika podatku VAT od wielu lat stanowi przedmiot największych i najbardziej gorących sporów z organami podatkowymi. Pomimo korzystnych wyroków TS UE organy podatkowe bardzo często kwestionują stany faktyczne podatników, stawiając zarzuty braku dochowania należytej staranności oraz jednocześnie świadomego udziału w oszustwach podatkowych. Organy podatkowe prowadzą zaawansowane analizy wszelkich dostępnych danych, w tym, pozyskanych z plików JPK, deklaracji podatkowych i celnych, e-faktur, CEIDG, KRS, STIR, a także coraz częściej wykorzystują klauzulę GARR, czyli klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania mającą na celu usuwanie korzyści podatkowych podatników, które powstały w wyniku sztucznych działań sprzecznych z przedmiotem lub celem przepisów podatkowych.

Bardzo często automatycznie odmawiają podatnikom korzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, nie wyjaśniając w pełni kontrolowanych stanów faktycznych oraz nie udowadniając „obiektywnych przesłanek” wskazujących na wiedzę o oszustwach lub stan świadomości podatnika.

Tymczasem, jak wskazuje orzecznictwo TS UE, od podatnika nie można wymagać, aby dokonywał on kompleksowych i dogłębnych weryfikacji swoich dostawców, takich jak te, do których dokonywania środki posiadają organy podatkowe. Trybunał również wyraźnie podkreśla, iż organy mają bezwzględny obowiązek wykazania, że podatnik brał czynny udział w oszustwie albo, że wiedział lub powinien był wiedzieć, że nabycia towarów lub usług wiążą się z oszustwem na gruncie podatku VAT.

Podatnik może jednak obronić się przed zarzutami organów oraz wykazać należytą staranność gospodarczą w podejmowanych obszarach swoich działań, których nie będą mogły podważyć organy kontroli.

W obliczu kwestionowania stanów faktycznych podatników realizacja opisanego tematu może pomoc nie tylko tym podatnikom, którzy już prowadzą spory z organami, ale również podatnikom, którzy chcą się skutecznie zabezpieczyć oraz podejmować działania w celu minimalizowania ryzyka podatkowego prowadzonej działalności gospodarczej.

5. Obowiązkowy system KSeF oraz faktury ustrukturyzowane – w 2025 r. oraz w 2026 r.

Obowiązkowy system KSeF oraz faktury ustrukturyzowane zostały przez ustawodawcę tylko odsunięte w czasie do 2026 r., ale podatnicy muszą pamiętać, że jest to ogromna rewolucja na gruncie podatku VAT, która obejmie wszystkie kategorie podatników. Stan prawny obowiązujący w 2025 r. umożliwia fakultatywne stosowanie faktur ustrukturyzowanych, a najważniejsze regulacje dla obecnego okresu tworzą data wystawienia oraz data otrzymania tej specjalnej faktury, a także preferencje w postaci prawa do 40 dniowego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego VAT.

Każdy podatnik VAT już niedługo zostanie zobowiązany wypełniać nie tylko kryteria techniczne, ale przede wszystkim musi realizować wszystkie wymogi merytoryczne związane z nowym specjalnym rodzajem dokumentowania operacji gospodarczych.

Wszystkie podstawowe transakcje gospodarcze (krajowe, międzynarodowe, towarowe, usługowe), z niewielkimi wyjątkami, w tym również wszystkie ich korekty, będą podlegać pod obowiązek nowego ich dokumentowania na potrzeby podatku VAT.

Aktualnie czekamy na ostatnią korektę ustawy (tzw. drugą ustawę nowelizującą), której ostateczna wersja ma zostać opracowana po przeprowadzonej już ostatniej turze konsultacji publicznych, na podstawie założeń oraz uzupełnień uwzględniających postulowane przez podatników rozwiązania biznesowe.

Projekt KSeF jest przez cały czas jednym z priorytetów MF. Aby wypełniać wymogi ustawy, konieczne jest przeprowadzenie audytu systemów i procedur wystawiania faktur VAT, korzystanie z odpowiednich narzędzi informatycznych, uwierzytelnienia osób (wystawiających i pobierających faktury), dokładne przeszkolenie pracowników, a często także stworzenie nowych zasad dokumentowania prowadzonych transakcji gospodarczych.

Ze względu na zakres całego systemu KSeF oraz regulację prawną faktur ustrukturyzowanych, podatnicy nie mogą tego tematu odkładać w czasie oraz powinni odpowiednio wcześniej przystąpić do systematycznego wdrażania adekwatnych dla siebie rozwiązań.

6. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w 2025 r. – warsztaty praktyczne.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest fundamentalnym elementem unijnego systemu VAT wynikającym z konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej i stanowi zasadnicze oraz najważniejsze uprawnienie przysługujące podatnikowi na gruncie podatku VAT, a system odliczeń stanowi podstawowe narzędzie służące realizacji naczelnej zasady tego podatku, tj. zasady neutralności.

Odliczenie podatku naliczonego stanowi fundamentalne prawo podatnika, z którego każdy podatnik może korzystać w granicach wyznaczonych przez przepisy unijne oraz regulacje krajowe stanowiące implementację Dyrektywy VAT, z uwzględnieniem ogromnego dorobku orzecznictwa TS UE.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest szczegółowo weryfikowane w toku każdej kontroli przez organy podatkowe.

W jaki sposób podatnik może kształtować swoje stany faktyczne, aby nie narazić się na zarzuty organów?

Jakie kryteria oraz jakie warunki są, czy też okazują się decydujące dla możliwości bezpiecznego odliczania podatku naliczonego VAT?

Zapraszam Państwa do udziału w specjalnym, dedykowanym wykładzie on-line, podczas którego przedstawię wszystkie najważniejsze zagadnienia praktyczne związane z wykorzystaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT oraz omówię najważniejsze i najnowsze wyroki TS UE oraz NSA, na bazie których podatnicy mogą bezpiecznie korzystać z analizowanych regulacji prawnych.

7. Płatnik podatku PIT w 2025 r. – rozliczenie roczne. Korekty „Polskiego ładu”, nowelizacje PIT w 2025 r.

W ostatnich latach w wyniku kolejnych nowelizacji, w tym przede wszystkim rozwiązań wprowadzonych przez tzw. „Polski ład”, zasady rozliczeń płatników z tytułu podatku PIT podlegały nieustannym zmianom. Wprowadzane przepisy oraz dodatkowe obowiązki powodowały wiele trudności oraz praktycznych wątpliwości.

Wystarczy wspomnieć specjalny mechanizm naliczania zaliczek na potrzeby PIT (zaniechanie ich poboru), czy ulgę dla klasy średniej, z których, na szczęście, ustawodawca ostatecznie się wycofał, by jednocześnie wprowadzić wiele zmian w rozliczeniach podatkowych od 1.07.2022 r. z mocą wsteczną od 1.01.2022 r., a także kolejne zmiany obowiązujące od 1.01.2023 r. (do chwili obecnej).

Bieżący rok podatkowy przyniósł ugruntowane stanowiska organów podatkowych w zakresie ostatnio nowelizowanych przepisów, ale również kilka niezwykle istotnych orzeczeń sądowych, które zmieniają dotychczasową praktykę organów.

Sporządzenie rozliczenia podatkowego za rok 2024 wymaga jednak uporządkowanej, poszerzonej wiedzy, która pozwoli uniknąć błędów i pomyłek przy sporządzaniu oraz przygotowaniu odpowiednich formularzy podatkowych.

Zapraszam do udziału w spotkaniach poświęconych znowelizowanym zasadom rozliczeń płatników PIT.

8. Podatek VAT w fundacjach rodzinnych w 2025 r.

Fundacja rodzinna to osoba prawna, która ma przede wszystkim gromadzić mienie oraz zarządzać nim w interesie beneficjentów. Fundacja rodzinna może w ograniczonym, dopuszczalnym zakresie prowadzić działalność gospodarczą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy w określonym stanie faktycznym podmiot ten wypełnia definicję podatnika oraz kryteria działalności gospodarczej określone w ustawie o podatku VAT.

Pamiętać trzeba, że działalność podmiotu na gruncie podatku VAT nie musi przynosić dochodów, a samo wykorzystanie składników majątku może skutkować uznaniem fundacji rodzinnej za podatnika podatku VAT.

Fundacja rodzinna może być zatem czynnym podatnikiem VAT oraz rozliczać ten podatek na zasadach ogólnych lub działać jako podatnik zwolniony, po wypełnieniu warunków ustawowych. Jako podatnik VAT ma obowiązek deklarowania oraz odprowadzania podatku należnego VAT oraz będzie miała prawo korzystać z odliczenia podatku naliczonego przy nabyciach na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Jakie obowiązki musi wypełniać podmiot fundacji rodzinnej jako podatnik podatku VAT?

W jaki sposób stosować przepisy dotyczące obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania?

Po spełnieniu jakich warunków oraz na jakich zasadach fundacja rodzinna może odliczać podatek naliczony zawarty w cenie nabytych towarów i usług?

Czy wniesienie majątku do fundacji rodzinnej w każdym przypadku podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zapraszam Państwa do udziału w specjalnym, dedykowanym wykładzie, podczas którego przedstawię zasady opodatkowania podatkiem VAT fundacji rodzinnych oraz zaprezentuję rozwiązania problemów mogących wystąpić (występujących) w działalności fundacji na gruncie tego podatku.

9. Prewspółczynnik VAT w 2024 r. i w 2025 r. – odliczenie częściowe podatku naliczonego VAT.

Dokonywanie nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (pozostających poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT), skutkuje koniecznością stosowania odpowiedniego prewspółczynnika VAT oraz ograniczenia pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT.

Prewspółczynnik VAT stanowi ułamek w postaci procentowej oraz służy do określenia, jaka część podatku stanowi podatek naliczony, odliczany częściowo w ramach zasad określonych w art. 86 ust. 2a-ust. 2h VAT.

Prewspółczynnik VAT najczęściej znajduje zastosowanie, gdy podatnik działa w charakterze organu władzy publicznej, przyjmuje składki członkowskie, otrzymuje dotacje i dofinansowania niepodlegające opodatkowaniu, czy też wykonuje zadania ustawowe poza zakresem VAT.

Zgodnie z ustawą o podatku VAT, sposób określenia proporcji stosowany przez podatnika powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności oraz dokonywanych przez niego nabyć.

Podatnicy mogą stosować własne indywidualne kalkulacje i wcale nie są zobowiązani do stosowania wyłącznie rozwiązań ustawowych (poza sektorem organów władzy), a prewspółczynnik należy wyliczyć i stosować wstępnie (na podstawie danych poprzedniego roku obrotowego) oraz ostatecznie (na podstawie danych zakończonego roku podatkowego).

Jednak praktyka ww. przepisów przez cały czas budzi duże wątpliwości podatników, sprawia wiele różnych problemów, jak również generuje liczne spory z organami podatkowymi.

W tym zakresie podatnicy powinni korzystać z licznego orzecznictwa NSA, które nie tylko pomaga zrozumieć istotę wymienionych przepisów, ale również potwierdza prawidłowość rozwiązań stosowanych przez podatników.

10. Zwrot podatku VAT w 2025 r. – podstawowe prawo podatnika VAT.

Prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego to podstawowe prawo każdego podatnika VAT.

Zwrot nadwyżki podatku wyraża przede wszystkim Dyrektywa VAT oraz orzecznictwo TS UE, a już z samej zasady neutralności tego podatku wynika, że co do zasady, nie są dopuszczalne znaczne ograniczenia, ani kwoty zwrotu, ani terminu jego dokonania.

Zgodnie z polskimi przepisami, podstawowy termin zwrotu nadwyżki podatku VAT wynosi 60-dni, a w licznych sporach z organami podatkowymi umyka, iż regulacja art. 87 ust. 1 VAT wyraża zasadę zwrotu w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego.

Polskie przepisy przewidują także różne terminy zwrotu podatku, tj. termin 180 dni (gdy podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych), 25 dni (gdy podatnik wypełnia szczegółowe kryteria dla tzw. „szybkiego zwrotu podatku”), 40 dni (gdy podatnik stosuje faktury ustrukturyzowane), a także 15 dni (gdy podatnik posiada określony ustawowo odpowiedni udział procentowy przy prowadzeniu ewidencji w postaci kas rejestrujących oraz dokonywaniu płatności z wykorzystaniem instrumentów płatniczych).

Trzeba jednak pamiętać, iż w każdym przypadku organy podatkowe w sposób szczegółowy i wyczerpujący badają prawo podatnika do zwrotu nadwyżki podatku VAT i w tym celu wykorzystują wszystkie istniejące instrumenty prawne, w tym, prowadzą czynności sprawdzające, kontrole podatkowe, postępowania podatkowe oraz kontrole celno – skarbowe.

W praktyce weryfikacji deklarowanych zwrotów organy podatkowe nadal wielokrotnie również przedłużają terminy wszystkich prowadzonych postępowań, a w ramach badania prawa podatnika do zwrotu sprawdzają także rozliczenia innych podmiotów.

W jaki sposób postępować, aby zwrot nadwyżki podatku został szybko zweryfikowany oraz dokonany przez organy?

Jak skutecznie dochodzić swojego uprawnienia do zwrotu, współpracować z organami i wyjaśniać weryfikowane stany faktyczne?

Zapraszam Państwa do udziału w specjalnych warsztatach, podczas których przedstawię analizę aktualnego stanu prawnego w tym zakresie, aktualne orzecznictwo sądowe oraz możliwości stosowania określonych rozwiązań, a także sposoby zaskarżania przedłużających się weryfikacji zwrotu nadwyżek podatku VAT.

Zapraszam Państwa do współpracy.